Powered By Blogger

Tuesday, December 28, 2010

Ukhuwwah Itu Manis Bila...

               ....... Dia lah yang menguatkanmu dengan pertolonganNya dan dengan (sokongan) orang-orang yang beriman.Dan (Dia lah) yang menyatu-padukan di antara hati mereka (yang beriman itu). Kalaulah engkau belanjakan segala (harta benda) yang ada di bumi, nescaya engkau tidak dapat juga menyatu-padukan di antara hati mereka, akan tetapi Allah telah menyatu-padukan di antara (hati) mereka. Sesungguhnya Ia Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.    (surah al-Anfal : 62-63)

          Ukhuwwah adalah anugerah Allah yang dikurniakan kpd mereka yg ikhlas di kalangan hambaNya, para penolongNya, pengikut dan kelompoknya yg berjiwa bersih.

          Tiada ukhuwwah tanpa IMAN, dan tiada keimanan yang sempurna tanpa ukhuwwah, sepertimana tidak ada persahabatan tanpa TAQWA, dan tiada ketaqwaan tanpa persahabatan.

Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara (surah al-Hujurat : 10)

Pada hari itu sahabat-sahabat karib: setengahnya akan menjadi musuh kepada setengahnya yang lain, kecuali orang-orang yang persahabatannya berdasarkan taqwa (iman dan amal soleh) (surah al-Zukhruf : 67)

Rasulullah s.a.w bersabda : Kita tidak akan merasai kemanisan iman tanpa merasai ukhuwwah. Imam Bukhari dan Muslim pernah meriwayatkan, sabda Rasulullah s.a.w : Ada 3 jenis manusia yg merasai kemanisan iman iaitu Allah dan Rasul adalah lebih dikasihi berbanding selainnya, mengasihi seseorang hanya kerana Allah dan benci untuk kembali kufur sepertimana ia benci dihumbankan ke dalam api neraka.

Imam Al-Banna telah menjelaskan tahap-tahap ukhuwwah iaitu " serendah-rendah ukhuwwah ialah berlapang dada dan yang paling tinggi ialah ithar (melebihi sahabat dari diri sendiri)



                                             


Koreksi Diri : setelah diamati bait-bait di atas, sejauh mana kita benar-benar memahami ukhuwwah fillah yg sering kita laungkan bersama sahabat sahabiah kita..jom kita sama-sama amalkan apa yang disarankan oleh Imam Al-Banna utk mencapai tingkatan yg paling tinngi sesuai dengan al-Quran dan sunnah..

                  Sahabat adalah orang yang paling hampir dengan kita,sama-sama mengharungi pahit getir dalam kehidupan kita...indahnya ukhuwwah itu jika disulamkan dan dipacakkan dengan keimanan dan akidah yg jitu semata-mata mencapai redha Allah..tingkatan yg paling tinggi itu kita mampu capai apabila sahabat kita juga memahami erti persahabatan tanpa mengharapkan balasan..

Ingat kebaikan orang pada kita, lupakan kebaikan kita pada orang 
Jangan mengharapkan balasan dr orang, berlapang dadalah bersama sahabat.....
Hidup kita adalah untuk memberi.......

                       
           ~terima kasih untuk yang bergelar sahabat saya..ukhuwwah  fillah...~

No comments:

Post a Comment