Powered By Blogger

Friday, November 19, 2010

Kubu Pertahanan Dari Godaan Syaitan

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

Salah seorang dari para salihin dengan katanya: "ku renung dan ku fikir,dari pintu manakah syaitan itu memasuki hati manusia,tiba-tiba aku dapati syaitan memasuki dari sepuluh pintu...":

1. Tamak dan jahat sangka lantas aku menghadapinya dengan sifat menaruh kepercayaan dan berpada dengan yang ada setelah berusaha dan berikhtiar

2. cintakan hidup dan panjangkan angan2 lantas aku menghadapinya dgn rasa takut terhadap kdtgan maut dgn tiba2

3. cintakan kerehatan dan nikmat,lantas aku menghadapinya dgn meyakini bhwa nikmat itu akn hilang dan meyakini balasan buruk

4. kagum pada diri sendiri (ujub), lantas aku menghadapi dgn mensyukuri nikmat pemberian Allah dan takutkan balasan seksaan

5. pandang rendah terhadap org lain dan tidak menghormati mereka, lantas aku menghadapinya dgn cara aku mengetahui hak2 dan kehormatan mereka

6. hasad,lantas aku menghadapinya dgn sifat qanaah (berpuas hati dgn apa yg ada setelah berusaha dan berikhtiar) dan redha terhadap pemberian Allah kpd makhluknya

7. riya' dan sukakan pujian manusia, lantas aku menghadapinya dgn sifat ikhlas

8. bakhil, lantas aku menghadapinya dgn meyakini bhwa apa yg ada di tgn makhluk itu akn binasa sedg apa yg ada di sisi Allah itu akan kekal

9. takabbur, lantas aku menghadapinya dgn sifat tawadhuk

10. tamak,lantas aku menghadapinya dgn yakin terhadap balasan Allah dan tidak mengharapkan sesuatu yg ada pada manusia
 

No comments:

Post a Comment